نامهای بیمسمی
انتخاب
نام برای اماکن، معابر و ساختمانها، گاه میتواند مسیر فکری مالک و
سرمایهگذار و بهرهبردار را نشان میدهد و گاه از کوتاه اندیشی افراد خبر
میدهد و در مواردی هم میتواند به وجود آبی زیر بستر کاه، اشارهای داشته
باشد!
به
گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علاوه بر
ناموزون بودن ابعاد، شکل و رنگ و ... ، متناسب نبودن برخی اسامی استفاده
شده برای اماکن تجاری، یکی از آسیبهای فرهنگی در اجتماع شهری است که
علیرغم مشخص بودن متولی آن، در عمل نظارت دقیقی را شاهد نیستیم استفاده
از نامهای ائمه، معصومین، اسامی متبرک و برخی نامهای نامانوس و مارکهای
تجاری خاص، اشکال و تصاویری که به هیچ عنوان با فرهنگ و باورهای ایرانی-
اسلامی سنخیت و تناسب ندارند و بیتوجهی به لزوم توازن در شکل و ابعاد و
نقطه نصب تابلوها، شکل هندسی و معماری شهرها را برهم زده و موجب سردرگمی
شده است. استفاده
از این نامها گاه از سوی افراد و گروههایی که منتسب به فعالان مذهبی
بوده و بهعنوان معتمد، شناخته میشوند، بیش از همه سئوال برانگیز است. رئیس
شورای نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص به ایسنا گفت: شورا
تنها در موضوع معابر و خیابانها، اجازه ورود داشته و در نامگذاریها دخیل
است. زینالعابدین
عرب تصریح کرد: موضوع نامگذاری اماکن عمومی، مغازهها، پاساژها و
مجتمعهای تجاری، به مجموعه اصناف و اداره کل ارشاد باز میگردد، اگرچه
قاعدتا باید شورا هم در این زمینه وارد شود. عرب
با استقبال از پیشنهاد خبرنگار ایسنا، قول داد که طرحی را برای ارایه به
کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در این خصوص آماده کند. یک
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز با قبول اینکه بعضی نامهای موجود بر سردر
اماکن، مناسب نیست، گفت: طبعتا باید شورای شهر بتواند در این زمینه ورود
کرده و کار را اصلاح کند. احمدرضا
نقیبزاده با استقبال از پیشنهاد خبرنگار ایسنا در خصوص تهیه طرحی در این
زمینه از سوی شورا، خاطرنشان کرد: تایید اسامی و نظارت بر آنها به اداره کل
فرهنگ و ارشاد اسلامی باز میگردد و تاکنون نیز این اداره کل موضوع نظارت
شورای شهر را نپذیرفته است. نقیبزاده
نیز استفاده از اسامی متبرکه، نامهای معصومین و ائمه برای اماکن تجاری،
مغازهها و پاساژها را نکوهید و گفت: میتوان با تدبیر به موضوع ورود کرد و
ضمن جلوگیری از اینگونه اتفاقها، نسبت به تغییر نام اماکنی که از گذشته
نامگزاری شده است نیز اقدام کرد. معاون
فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه استفاده از اسامی متبرک و
نامهای ائمه برای نامگذاری اماکن تجاری، اقدامی شایسته نیست، گفت:
متاسفانه شهرداری در این زمینه فاقد قدرت اجرایی است و هیچ دخالتی در تایید
و استفاده از این نامها ندارد. محمد
فرخزاده تصریح کرد: پیش از این مکاتباتی در خصوص برخی از تابلوها که از
نشانهها و علائم نامتناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی استفاده کردهاند، با
ارشاد داشتهایم، حتی درخواست کردهایم نظارت بر این موضوع به شهرداری
واگذار شده یا شهرداری نیز در آن دخیل باشد، اما تاکنون مورد پذیرش قرار
نگرفته است. رئیس
کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز نیز گفت: طی سالهای گذشته، در مقاطعی،
اقداماتی در زمینه ممانعت از چنین اقداماتی را شاهد بودیم اما اکنون این
روند تداوم ندارد. محمدرضا
هاجری خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز و کمیسیون فرهنگی این شورا
آمادگی دارد تا در این زمینه بهشکل کارشناسی شده ورود کرده و با استفاده
از ظرفیتهای موجود و با همکاری دستگاههای فرهنگی نظیر فرهنگ و ارشاد
اسلامی، ورود کرده و آن را ساماندهی کند. هاجری
تصریح کرد: در فرهنگ دینی یکی از مهمترین موضوعات استفاده از نامها و
نشانهای متناسب و زیبا و تاثیرگذار است، اینکه فروشگاهی نام ائمه را
انتخاب کند در حالیکه خدمات فروش کله و پاچه ارائه میدهد، شایسته نیست،
آنهم در جامعه اسلامی. وی تاکید کرد: به نظر میرسد نامها باید جاذب باشد، بتواند ضمن همگونی با سایر ساختارها، جذابیتهای بصری را افزایش دهد. مدیر
زیباسازی شهرداری شیراز نیز در این خصوص گفت: لازمه ورود به موضوع، وجود
دستورالعمل قانونی است، دستورالعملی که باید در شورای فرهنگ عمومی بررسی و
تصویب شده باشد. علیاکبر
حسینی لازمه نظارت گروهی را یادآور و متذکر شد: در کنار کاربرد اسامی
متبرک، باید به استفاده روبه رشد از اسامی لاتین و نامانوس و حتی در تقابل
با باورهای اسلامی ایرانی، توجه کرد، گروهی دانسته یا نادانسته به تبلیغ
گسترده فرهنگ غربی، کمک میکنند. حسینی
گفت: میتوان به شکل پایلوت حرکتی را در بخشی از شهر آغاز و با هماهنگی
همه دستگاههای متولی، زمینه را برای تغییراتی متوازن، موزون، جذاب و در
عینحال متناسب با فرهنگ و باورهای اسلامی- ایرانی، فراهم کرد. مدیر
زیباسازی شهرداری شیراز در عینحال گفت: نظارت بر تمام تبلیغات شهری، اعم
از تابلوهای تجاری و نامگذاری اماکن تجاری، برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد
اسلامی است، البته شهرداری در قراردادها این موضوع را ذکر میکند و در این
میان اصناف و مجمع امورصنفی هم باید نظارتی داشته باشد، میتوان با
هماهنگی بین دستگاهی، اقدامات خوبی را سامان داد. به
گزارش ایسنا، اگرچه همه مسئولان و تصمیمسازان در کلانشهری نظیر شیراز،
بر قبح عمل متفقالقول هستند، اما در عمل آنچه که مشهود است، درج تبلیغاتی
بزرگ و رنگارنگ از برخی آرمها، نشانها و اسامی تجاری است که همه معتقدند
متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی نیست. کافی
است نگاهی به تابلوهای تبلیغات شهری که تحت نظر شهرداری واگذار شده یا
شهرداری مستقیم بر آنها نظارت دارد، در شهرها داشته باشیم، در طول سال چه
کالاها و خدماتی با استفاده از این تابلوها، تبلیغ میشود، کاش اولین قدم
را برمیداشتیم!
- ۹۲/۰۸/۱۹